PARIS

Bonjour!

Jag har alltid drömt om att få se Paris. Och det lindrades absolut inte av att se filmen Amelie från Montmartre när den kom 2001. Vet faktiskt inte varför det tog mig så lång tid att åka dit. Men för 2018 hade jag satt upp ett par saker på min Bucket list och det var b.l.a . att köpa motorcykel, hitta rutiner för hälsa och besöka Paris. Och alla de saker har jag uppnått. Har ett par saker kvar på listan men året är ju inte slut så det ska nog gå bra :-)

När jag satt och pratade med min kompis Maria i vintras om att jag hade Paris på listan så sa hon att hon gärna följde med, och så blev det!

Vi bokade flygresan i somras, precis när det var som varmast och vi hade som mest klimatångest… Inte blev det bättre av att IPPC rapporten om klimatet kom bara ett par dagar innan vi åkte.

Så det kändes faktiskt inte lika roligt att åka som det brukar och jag sa att jag nog inte kommer flyga på några fler nöjesresor såtillvida det inte kommer några alternativa drivmedel som är miljövänliga. Försökte motivera min flygresa med att jag har klimatkompenserat med att t.ex. vara vegetarian i över 33 år, handlar mycket på loppis både kläder o grejer, köper ekologiskt, sopsorterar osv. Men det hjälpte föga.

Luftade mina tankar om att kanske ta tåget till Paris nästa gång, för tillbaka vill jag definitivt! Fick då några länkar om hur man kan tåget från Sverige till Paris. Här hittar ni det: https://thesecretgardenerblog.wordpress.com/2017/11/15/ta-taget-till-kontinenten/

Kolla in klimatklubben också om ni vill ha pepp och inte bara depp!

Tänkte att om jag nu åker till Paris så kan jag ju för fan inte gå runt där och deppa utan att jag var tvungen att rycka upp mig och njuta av bara helvete! Och vad jag NJÖT!!

Här kommer några bilder (mest mobilbilder, blandat med några bilder från systemkameran) och tips på bl.a. var man kan äta, turista och besöka:

Hotell Le Chat Noir
När vi kom fram till Paris så tog vi Metron till vårt hotell som låg i Montmarte såklart (vart annars!?)

Hotellet heter Le Chat Noir (Svarta katten) och jag valde det mest för att vi redan suttit i timmar och letat hotell i Montmartre och att för att jag kände igen namnet från affischer jag sett från Paris (https://sv.wikipedia.org/wiki/Le_Chat_Noir) Och självklart köpte jag en Le chat Noir affisch i Paris!

Hotellet var helt ok och inrett med svarta katter överallt. Vi fick tyvärr ett rum ut mot den trafikerade gatan Boulevard de Clichy där bl.a. Moulin Rouge ligger, en sexshopgata visade det sig… Det var 26 grader ute när vi var där 10 - 12 oktober och luftkonditionering var trasig. Vi försökte sova med fönstret öppet men det var för mycket oväsen. Nästa dag frågade vi om vi fick byta rum och det gick bra. Så skönt!

L’affineur Affiné
Efter vi hade lämnat in väskorna på hotellet så bar det iväg till L’affineur’Affiné. Maria som jag reste med är en riktig foodie och hade kollat ut några restauranger i närheten som fått bra betyg.

Först trodde vi att vi kommit fel för det såg ut att bara vara en ostbutik, men lite längre in i butiken fanns några få bord och stolar. Jag ÄLSKAR ost (en av orsakerna att jag inte gått all in och blivit vegan…) så vi beslöt oss för att gå in. Vi tog in en ostbricka med 10 ostar och en karaff vin. Vi fick bröd och olika marmelader och en liten sallad till. Servitrisen förklarade i vilken ordning vi skulle äta ostarna och vilken marmelad vi skulle ha till vilken ost. Det var så sjukt gott att jag började gråta. Jag gör det ibland när jag blir berörd, när något är riktig gott eller vackert eller något annat som får mina sinnen att slå krumbukter. Japp, sådan är jag! :-)

Amelie från Montmartre
Jag har redan nämnt att jag är väldigt förtjust i den här filmen. När vi bokade hotellet såg jag att caféet bara låg ca 2 min bort.
Efter vi hade vilat upp oss på hotellet en stund efter den stora ostorgien så begav vi oss till Café des Deux Moulins där Amelie jobbade i filmen. En riktigt turistfälla, men det sket jag i, äntligen fick jag se stället IRL.

Montmartre och Sacre Coeur
Efter vi fikat på Café des Deux Moulins så letade vi oss uppåt mot Sacre Coeur. Det är väldigt backigt i Montmartre men det gjorde inget, jag bara gick och insöp atmosfären och tittade på alla fina hus och små gator.

Vi tittade bara hastigt på Sacre Coeur och gick sedan neråt igen mot vårt hotell. På vägen ner gick förbi karusellen som man ser i de flesta bilder från Montmarte och självklart från filmen också.

Ristorante al Caratello
På kvällen gick vi till Ristorante al Caratello. Maria hade såklart sett ut ett bra restaurang med italiensk mat. Jag tog en förrätt med Burrata som var superb! Denna pärla ligger på Rue Audran i Montmartre. Proppmätta och trötta så rullade vi tillbaka till hotellet innan klockan slagit nio!

La Bossue
Ok… Alla som känner mig vet att jag älskar frukost! Skulle kunna äta det till lunch och middag också!

Maria hade hittat denna lilla pärla när hon var i Paris för ett par år sedan. Hon hade redan sålt in stället till mig innan vi åkte till Paris och mina förväntningar var höga. Och dom infriades med råge kan man säga! Alltså, den varma chokladen var något i hästväg. Det var som att dricka världens dyraste och finaste chokladkaka! Och allt annat var också supergott. Men… jag ska erkänna att det blev lite för mycket av det goda och att jag mådde lite illa när vi gick därifrån…Men är ni i Paris och vill ha en nästintill ekivok matupplevelse så är det hit ni ska gå!

Musée du Luxembourg
Hemma har jag flera affischer av konstnären Alphonse Mucha. Bilderna fick jag för väldigt många år sedan när jag var liten av Åke, en nära vän till min familj. Affischerna låg ihopvikta i chokladaskar, någon choklad såg jag aldrig till men Åke hade ett rykte om sig att vara en riktig gottegris så jag misstänker att han själv åt upp dom!

I somras hade jag tänkt att åka till Köpenhamn för att se utställningen men missade den tyvärr. Så jag blev så glad att se att Mucha ställdes ut från och med September på Musée du Luxembourg i Paris!

Superhäftigt att se originalaffischerna och de andra målningarna i verkligheten!  Utställningen håller på till den 27:e Januari 2019.

Passa på att besök parken Jardin du Luxembourg som ligger precis bakom museet. Här satt min kompis och lapade sol och läste en bok medan jag förkovrade mig i konsten.

Cook’n Saj
På vägen tillbaka från museet så käkade vi på http://cooknsaj.com/

En vegetarisk burgare blev det på det lilla matstället, som i princip bara är ett hål i väggen. Men det har vi lärt oss vid det här laget va att man inte ska döma hunden efter håret, right!? Supergott var det!

Luz Verde
Efter att vi vilat ett tag på hotellrummet så begav vi oss på kvällen till restaurangen Luz Verde nära Pigalle. Här beställde vi in tacos, och det var inga svennetacos här inte! Till tacosen drack vi varsina Frozen Margaritas. Mmm såååå gott!

Buvette
På samma gata som Luz Verde ligger Buvette. Här åt vi frukost sista dagen i Paris.

Deras yoghurt med granola var superb, för att inte tala om deras avocadomacka!! Allt är fint här inne, och det var typ en av de få gångerna jag använde min systemkamera som är så himla tung att släpa på. Älskar att fota med mobilen för den är lätt och drar inte uppmärksamheten till sig som min andra mastodontkamera.

Merci
Merci är ett ställe som säljer både kläder och heminredning. Man känner igen stället på den lilla röda bilen som står utanför. Blev inget köp här denna gången. Shoppar inte så mycket annars heller. Men köpte en liten souvenir till min dotter, en bok om Alphonse Mucha på museet och 2 affischer och en liten present till min syster som fyller 40 år, thats it.

Chez Janou
Sista matbiten innan vi åkte hem tog vi på en typisk fransk restaurang som är kända för sin chokladefterrätt, som man får äta så mycket man orkar av… se nedan ;-)

L'objet qui parle
På instagram blev jag tipsad om den här antikaffären, älskar loppisar och antikaffärer!

Jag skojar inte, skulle kunna köpa ALLT här inne!! OM jag hade pengar såklart. Gillar ju inte att shoppa annars men sådana här ställen får min köplust att gå igång ordentligt!